Auton tuominen ulkomailta on todella yleistä. Suosituimmat maat, joista auto tuodaan ovat Saksa ja Ruotsi. Ennen auton tuomista kannattaa kuitenkin perehtyä käytännön asioihin, kuten veroihin. Verotuksen kanssa voi nimittäin joskus olla ongelmia. Autoalan keskusliiton mukaan autoveron muutosta ei ole ymmärretty oikein. Autoverolaki on muuttunut tammikuun 1. päivänä 2016. Tullin mukaan käytettynä ostetusta ja myös verotettavasta ajoneuvosta peritään veroa enintään pienin määrä siitä, joka samanlaisen, Suomessa jo aiemmin rekisteröidyn ajoneuvon arvosta on vielä jäljellä. Autovero asetetaan samojen periaatteiden mukaan ajoneuvon tuontimaasta riippumatta. Eli siis ETA-alueelta sekä myös muualta tuodun samanlaisena pidettävän auton verotuksessa sovelletaan samaa verotusprosenttia.
Harkitse ennen kuin ostat
Ulkomailta ostaminen ei välttämättä ole kaikkein helpointa. Ensimmäisenä ostamista hankaloittaa kielimuuri. Sen vuoksi olisikin hyvä järjestää mukaan tulkki, jonka avulla ei tulisi väärinkäsityksiä. Autokaupassa on kuitenkin kyse niin isoista rahasummista, että mitään ei kannata jättää arvuuttelujen varaan. Kaikki kauppiaatkaan eivät ole rehellisiä, joten autokaupoilla ei pidä olla liian luottavainen. Esimerkiksi Saksan viimekesäisten tulvien jälkeen autoja yritettiin myydä ulkomaille. Voi siis vain kuvitella, kuinka huonossa kunnossa nämä autot ovat olleet. Pääsääntönä varsinkin Saksasta ostettaessa voidaan kuitenkin pitää sitä, että autot ovat vähän ajettuja, eikä niillä ole ajettu teillä, joissa käytetään talvella suolaa. Saksalaiset autot eivät myöskään tämän vuoksi kärsi ruosteesta. Ruotsissa taas vallitsevat suunnilleen samat kelit kuin Suomessakin. Auton hakeminen Ruotsista kuitenkin innostaa suomalaisia, sillä hintataso siellä on noin puolet Suomen hinnoista. Auton ostaminen ulkomailta voi siis säästää suuriakin summia, mutta ennen ostopäätöksen tekemistä tulee harkita tarkasti ja punnita eri vaihtoehtoja moneen kertaan. Kun olet täysin varma asiasta ja tiedät kaiken verotuksesta, voit ostaa auton hyvillä mielin.
Autoverot aiheuttavat väärinkäsityksiä
Ulkomailta ostettaessa auton verotus ei aina ole täysin selvillä. Suomessa rekisteröitäviä ulkomailta tuotuja ajoneuvoja voi käyttää ilman autoveron suorittamista korkeintaan kolmen kuukauden ajan siitä ajankohdasta, kun auto on tuotu Suomeen. Siitä on täytynyt antaa käyttöönottoa ennen käyttöönottoilmoitus tulliviranomaisille. Tässä tapauksessa auton veroilmoitus on tehtävä viiden arkipäivän kuluessa käyttöönottoilmoituksesta. Tullilta saatu käyttöönottoilmoituksen vahvistaminen täytyy pitää mukana ajoneuvossa aina, kun sillä ollaan liikenteessä. Henkilöauton oikea veroprosentti lasketaan valitsemalla käyttöönottoajankohta, joka vastaa auton ensimmäistä käyttöönottopäivää. Verotaulukosta etsitään auton CO2-lukemaa vastaava veroprosentti. Jos verotaulukoita on useampia, vertaillaan taulukoiden veroprosentteja ja valitaan alin veroprosentti. Vanhempien autojen kohdalla voidaan soveltaa CO2-taulukoiden lisäksi mallikohtaista taulukkoa. Verotus saattaa kuulostaa helpolta, mutta joskus eteen voi tulla yllättäviä, hankalia tilanteita. veroista on riidelty oikeudessa useaan otteeseen, koska oletettua suuremmat verot ovat langenneet auton ostajan maksettavaksi. Silloin auto on saattanut pahimmassa tapauksessa tulla maksamaan enemmän kuin se Suomesta ostettuna olisi maksanut. Veroihin kannattaa siis tutustua ja käyttää Tullin sivuilla olevaa autoverolaskuria ennen ostamista.