Sähköautojen suosio kasvaa Suomessa räjähdysmäisesti, mikä asettaa uusia vaatimuksia kiinteistöjen infrastruktuurille. Moni taloyhtiö ja yritys kohtaa uuden haasteen: miten järjestää latausmahdollisuudet fiksusti, turvallisesti ja kustannustehokkaasti? Kyse ei ole enää vain yksittäisestä latauspisteestä, vaan tulevaisuuden kestävästä investoinnista, joka nostaa kiinteistön arvoa ja palvelee asukkaita sekä työntekijöitä vuosiksi eteenpäin. Tässä artikkelissa pureudutaan syvälle latausratkaisujen maailmaan ja jaetaan käytännön vinkkejä, jotka perustuvat lainsäädäntöön ja alan parhaisiin käytäntöihin. Käymme läpi kaiken suunnittelusta ja teknisistä vaihtoehdoista aina kustannusten jakoon ja turvallisuuteen.
Huolellinen suunnittelu on onnistuneen lataushankkeen perusta
Yleisin virhe lataushankkeessa on ryhtyä toimeen ilman kunnollista pohjatyötä. Ennen kuin ensimmäistäkään kaapelia vedetään, on elintärkeää pysähtyä ja kartoittaa kokonaistilanne. Projekti kannattaa aina aloittaa selvittämällä asukkaiden tai työntekijöiden todellinen tarve ja kiinnostus – kuinka monta ladattavaa autoa kiinteistössä on nyt ja millaisia hankintasuunnitelmia on lähitulevaisuudessa? Tämän jälkeen on välttämätöntä teettää ammattilaisella kiinteistön sähköjärjestelmän kuntokartoitus. Se paljastaa sähköpääkeskuksen nykykapasiteetin ja sen, kuinka monta latauspistettä voidaan turvallisesti asentaa ilman kalliita sähköliittymän päivityksiä. Vaikka kartoitus maksaa muutaman satasen, se säästää pitkällä tähtäimellä tuhansia euroja ja ehkäisee monia murheita. Kartoituksen pohjalta voidaan luoda selkeä suunnitelma ja valita skaalautuva järjestelmä, jota on helppo laajentaa tulevaisuudessa tarpeen kasvaessa.
Tekniset ratkaisut, turvallisuus ja kustannukset
Kun suunnitelma on selvä, on aika tarkastella teknisiä toteutustapoja. Markkinoilla on laaja valikoima erilaisia latauslaitteita, mutta taloyhtiö- ja yrityskäyttöön vakiintunut ratkaisu on niin sanottu peruslataus (AC-lataus). Pikalatausasemat (DC) ovat omassa luokassaan ja soveltuvat paremmin julkisille paikoille ja huoltoasemille niiden korkean hinnan ja teknisten vaatimusten vuoksi.
Lataustavat: Peruspistorasiasta kiinteään asemaan
Sähköautoa voi ladata kahdella päätavalla: tavallisesta suojamaadoitetusta pistorasiasta (ns. Schuko-lataus tai Mode 2) tai kiinteästi asennetusta latausasemasta (Mode 3). Tavallinen pistorasia soveltuu vain tilapäiseen käyttöön, sillä sitä ei ole suunniteltu kestämään sähköauton latauksen aiheuttamaa pitkäkestoista ja suurta kuormitusta. Turvallisuussyistä latausvirta on rajoitettu 8 ampeeriin, mikä tekee latauksesta hidasta. Kiinteä Type 2 -liittimellä varustettu latausasema on turvallisin ja tehokkain ratkaisu säännölliseen käyttöön. Se on suunniteltu kestämään jatkuvaa kuormitusta, mahdollistaa huomattavasti nopeamman latauksen ja tarjoaa älykkäitä ominaisuuksia, kuten dynaamisen kuormanhallinnan, joka on välttämätön useamman auton samanaikaisessa latauksessa.

Turvallisuusnäkökohdat ensin
Sähköauton latauspisteen asennus on aina sähköalan ammattilaisen työtä. On ehdottoman tärkeää noudattaa SFS-6000-standardia sekä sähköturvallisuuslakia. Turvallisuus ei pääty asennukseen: taloyhtiön on tarkistettava vakuutusyhtiön suojeluohjeet ja varmistettava, että esimerkiksi sisätiloissa sijaitsevat latauspisteet on varustettu asianmukaisilla palovaroittimilla, jotka hälyttävät myös tilan ulkopuolelle. Muista, että lataukseen ei saa koskaan käyttää jatkojohtoja. Asianmukainen asennus ja säännöllinen huolto takaavat järjestelmän turvallisen ja luotettavan toiminnan vuosiksi eteenpäin.
Älykäs kuormanhallinta on järjestelmän sydän
Nykyaikaisen latausjärjestelmän ehdottomasti tärkein ominaisuus on dynaaminen kuormanhallinta. Se on järjestelmän aivot, joka mittaa kiinteistön kokonaiskulutusta reaaliajassa ja säätää latausasemien tehoa sen mukaan. Tämä varmistaa, ettei kiinteistön pääsulake ylikuormitu, vaikka useampi auto lataisi samanaikaisesti ja saunakiukaat hehkuisivat. Kuormanhallinnan ansiosta latauspisteitä voidaan asentaa huomattavasti enemmän ilman, että sähköliittymää tarvitsee suurentaa. On tärkeää valita järjestelmä, joka perustuu avoimiin standardeihin, kuten OCPP-protokollaan. Tämä estää sitoutumisen yhteen ainoaan palveluntarjoajaan ja takaa, että järjestelmää voi vapaasti laajentaa ja hallinnoida tulevaisuudessakin. Älykäs lataus ei ainoastaan säästä sähköliittymää, vaan myös auton akkua, mikä on osa kokonaisvaltaista autonhoitoa. Tähän liittyy olennaisesti myös se, miten valmistella auto talvisäilytykseen oikein, jotta se palvelee luotettavasti vuodesta toiseen. Varmistaaksesi parhaan mahdollisen ja tulevaisuudenkestävän ratkaisun, saat kattavasti tietoa skaalautuvista ratkaisuista ja laadukkaista komponenteista osoitteesta https://skarebo.fi/, joka on erikoistunut latausjärjestelmien toimittamiseen.
Hankkeen kustannukset ja valtion tuet
Mitä latauspisteet sitten maksavat? Hinta riippuu luonnollisesti hankkeen laajuudesta ja valitusta teknologiasta. Yksittäisen, kiinteästi asennetun Type 2 -latausaseman hinta asennuksineen liikkuu tyypillisesti 1 500–2 500 euron välillä. Jos järjestelmään lisätään kuormanhallinta, sen kustannus on noin 2 000–5 000 euroa. Onneksi valtio tukee siirtymää sähköiseen liikenteeseen. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) myöntää taloyhtiöille tukea latausinfran rakentamiseen. Tuki voi kattaa 35 % hyväksytyistä kustannuksista, ja se nousee 50 prosenttiin, jos vähintään puolet latauspisteistä on tehokkaampia (väh. 11 kW). Tuen enimmäismäärä on 90 000 euroa. Tukea on saatavilla myös yrityksille, joten tämä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Ajantasaiset tiedot on aina syytä tarkistaa ARAn sivuilta.
Lainsäädäntö ja velvoitteet
Sähköautojen lataukseen liittyy myös lainsäädäntöä, joka jokaisen kiinteistönomistajan on hyvä tuntea. Maaliskuussa 2021 voimaan astunut laki velvoittaa asentamaan latauspistevalmiuden kaikkiin uudisrakennusten ja laajasti saneerattavien asuinrakennusten pysäköintipaikkoihin, joissa on yli neljä paikkaa. Latauspistevalmius tarkoittaa käytännössä putkituksia ja kaapelireittejä, jotka tekevät varsinaisten latauslaitteiden asentamisesta myöhemmin helppoa ja edullista. Velvoitteen laukaiseva laajamittainen korjaus vaatii sen kustannusten ylittävän 25 % rakennuksen arvosta. Yrityskiinteistöille ja muille ei-asuinkäytössä oleville rakennuksille on asetettu tiukempi velvoite. Lain mukaan kiinteistöissä, joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa, on oltava asennettuna vähintään yksi yli 3,7 kW:n tehoinen latauspiste. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo tämän velvoitteen noudattamista vuoden 2025 alusta alkaen. Velvoitteiden hallinta vaatii yrityksiltä järjestelmällisyyttä, joka on tuttua myös, kun hoidetaan autokaupan asiakkuudenhallintaa CRM-järjestelmän avulla.
Kuka maksaa ja miten? Päätöksenteko taloyhtiössä
Yksi lataushankkeiden keskeisimmistä kysymyksistä on kustannusten jakaminen. Asunto-osakeyhtiölain kantava periaate on osakkaiden yhdenvertainen kohtelu. Kustannusten jako riippuu siitä, kenen hallinnassa autopaikat ovat ja miten hanke toteutetaan. Jos hanke toteutetaan yhtiön yhteisenä päätöksenä, kustannukset jaetaan kaikkien osakkaiden kesken yhtiövastikkeen mukaisesti, sillä hanke nostaa koko kiinteistön arvoa. Jos taas tietty ryhmä osakkaita toteuttaa hankkeen osakasvähemmistönä, he vastaavat kustannuksista keskenään. Riippumatta toteutustavasta, on ehdottoman tärkeää varmistaa, että itse lataussähkön kustannukset voidaan kohdentaa tarkasti kullekin käyttäjälle. Tämä onnistuu helpoiten älykkäillä latausjärjestelmillä, joissa on sisäänrakennettu kulutusmittaus. Onnistunut hanke onkin hyvä syy järjestää juhlat uuden auton kunniaksi, kunhan pelisäännöt ovat kaikille selvät.
Latauspisteet ovat enemmän kuin vain sähköä autoon
Tulevaisuudessa sähköautojen latauspisteet eivät ole vain passiivisia virranlähteitä. Ne ovat kehittymässä kiinteäksi osaksi kiinteistöjen älykästä energiajärjestelmää. Vaikka auton akun käyttäminen kiinteistön energiavarastona (Vehicle-to-Grid, V2G) on vielä valmistajien takuuehtojen vuoksi harvinaista, teknologia on jo olemassa. Tulevaisuudessa autojen akut voivat tasata kiinteistön kulutuspiikkejä ja varastoida esimerkiksi oman aurinkovoimalan tuottamaa ylijäämäsähköä. Siksi latausjärjestelmää hankittaessa kannattaa ajatella askel eteenpäin. Investointi laadukkaaseen, älykkääseen ja tulevaisuuden teknologioita tukevaan järjestelmään ei ole vain vastaus tämän päivän tarpeisiin, vaan se on portti energiatehokkaampaan ja omavaraisempaan kiinteistöön. Se on investointi, joka kantaa hedelmää vielä vuosienkin päästä ja tekee arjen sähköautoilusta sujuvaa ja vaivatonta.