Sähköauto vai polttomoottoriauto?

Ilmastokysymykset puhuttavat kaikkialla maailmassa. Suomessa eduskunta on pohtinut autoilun merkitystä tavallisen kansalaisen näkökulmasta. Suomi on pitkä maa, joten autoa tarvitaan päivittäin muun muassa työmatkoilla.

Autojen hiilidioksidipäästöistä puhutaan jatkuvasti, sillä päästöjä syntyy erityisesti dieselautojen tuottamista päästöistä. Polttomoottoriautot on julistettu lähes pannaan, ja erityisesti hehkutetaan sähköautojen paremmuutta. Yleisesti on puhuttu myös autokannan uudistumisesta, koska vanha autokanta Suomen teillä saastuttaa erityisen paljon.

Tässä artikkelissa esitellään sähköautojen hyötyjä ja haittoja, sekä sitä, miten käytössään olevaa autoa voi nykyään huoltaa.

Sähköautojen hyödyt

  • Sähköautoja valmistetaan koko ajan enemmän, joten myös niiden hinta on laskenut siitä alaspäin, kun niitä ensimmäisen kerran tuli markkinoille.
  • Sähköautoja markkinoidaan yleisesti nollapäästöisinä.
  • Sähköautojen käyttövoima on polttomoottoriautoja puhtaampi.
  • Käytännössä polttomoottoriautot kulkevat saastuttavan käyttövoiman avulla koko niiden elinkaaren ajan, kun taas sähköautojen käyttämä energia voidaan tuottaa uusiutuvien luonnonvarojen avulla.
  • Sähköautojen ansiosta suurten kaupunkien saastesumuongelmat vähenevät merkittävästi.
  • Sähköautojen valmistus ei edellytä öljyn poraamista, jalostamista eikä logistiikkaa päästöineen ja mahdollisine ympäristövahinkoineen.
  • Sähköautojen moottoreita kutsutaan suljetuiksi järjestelmiksi, jotka pystyvät toimimaan ilman tarvittavaa huoltoa noin 150 000 kilometriä tai suurimmillaan lähes 300 000 ajokilometriä.
  • Sähköautojen elinkaaren loppuvaiheessa niiden akut kierrätetään energiavarastoiksi uusiutuvaa sähköntuotantoa varten. Akut voidaan kierrättää myös raaka-aineiksi uusille akustoille.
  • Sähköautojen huoltotoimenpiteet ovat yleisesti edullisia perinteisiin polttomoottorilla kulkeviin autoihin verrattuna.
  • Sähköautot kuluttavat kuukaudessa vähemmän sähköä bensa- tai dieselauton polttoainekustannuksiin verrattuna.
  • Sähköautojen lataaminen on todella helppoa, eli käytännössä lisää sähköä voi ladata töpselin avulla vaikka kodin pistorasiasta.
  • Eri puolilla maailmaa on todettu, että niin sanotun täyssähköauton katsastaminen on paljon edullisempaa suorittaa kuin perinteisten, polttoainemoottorin avulla käyvien henkilöautojen.
  • Sähköauto toimii Suomen teillä kaikkina vuodenaikoina, jopa hyytävän talven pakkaskeleillä.

Sähköautojen haitat

  • Sähköauton valmistus kuluttaa sen tuotannossa huomattavasti enemmän resursseja ja käyttöenergiaa kuin vastaavanlaisen polttomoottorikäyttöisen auton valmistaminen.
  • Sähköautojen lataaminen ei toistaiseksi ole vielä Suomessa niin helppoa kuin sen haluttaisiin parhaimmillaan olevan. Sähköautojen lataaminen on ongelmallista erityisesti maaseudulla, jossa latauspisteitä on todella vähän.
  • Sähköautojen korkea hinta voidaan tällä hetkellä vielä laskea yhdeksi globaaliksi esteeksi niiden hankinnalle. Sähköautojen hinnan pitäisi tulla vielä huomattavasti alaspäin, jotta tavallinen keskivertokansalainen voisi tuloillaan sellaisen hankkia.
  • Suomessa näkee usein, että polttoainemoottorin avulla kulkeva henkilöauto vetää perässään peräkärryä, asuntovaunua tai jopa venettä. Sähköautoilla vetäminen ei onnistu, sillä markkinoilla ei ole tarjolla minkäänlaista vaihtoehtoa tällä hetkellä.

Kaiken kaikkiaan suomalaisten käyttämä autokanta on paitsi vanhentunutta myös hyvin suosittua käytössä. Suomalaiset ajavat päivittäin niin henkilö-, paketti- kuin myös kuorma-autoilla usein työhön liittyviä ajoja. Autot vanhentuvat nopeasti ilman säännöllistä huoltoa. Suosittu ja edullinen worksystem-palvelu tuotteineen on auton omistajan apuna verkossa. Kyseisiä tuotteita löytyy myös monista autokaupoista ympäri Suomen, unohtamatta Work System -edustusta, joka toimii jo muutamilla suomalaisilla paikkakunnilla, joten ei muuta kuin tutustumaan.

Autojen katalysaattorien tuottamat pakokaasut ovat kuitenkin pieniä verrattuna lentokoneiden tuottamiin päästöihin. Thaimaan lennon päästöillä suomalainen autoilija autoilee vielä 10 vuotta, joten ero on todella huomattava. Lentokoneen ja auton päästöistä ei siis voi “puhua samana päivänä.” Jos siis verrataan autoilua lentomatkailuun, päästöt ovat todella eri lukemissa. Autojen päästöt ovat noin 120 grammaa kilometriä kohden, ja nyt puhutaan polttomoottorin avulla käyvistä autoista. Lentokoneiden päästöt ovat autoihin verrattuna moninkertaiset.